Wednesday, May 6, 2009

JOM BACA AL-QURAN =)

Sahabat..



Kenapa kita baca al-Quran ye? Adakah sekadar untuk mendapatkan pahala? Sekadar untuk menyembuhkan penyakit? Sekadar untuk menghalau hantu? Al-Quran diturunkan bukan hanya untuk sekadar itu, malah lebih dan lebih daripada itu. Al-Quran merupakan panduan hidup, pelengkap dan petunjuk kehidupan di dunia dan di akhirat (ayat skema SPM).

Dan sesungguhnya Al qur'an itu benar-benar menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.” [an-Naml : 77]

Sudah berapa kali kita khatam al-Quran? Persoalan ini tidak berapa penting dibandingkan dengan pertanyaan, sudah berapa kalikah kita gementar hati kita apabila dibacakan ayat-ayat Allah? Sekiranya kita pernah melalui detik-detik itu, maka beruntunglah kita. Itu menandakan kita memahami ayat-ayat Allah. Apa gunanya kita berlumba-lumba untuk mengkhatamkan al-Quran, tapi kita tidak berusaha untuk memahaminya? Walaupun dah berbelas-belas kali khatam, tapi kita masih melakukan perkara yang dilarang Allah. Peringatan serta larangan Allah, sedikit sekali berbekas di hati kita!

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman[1] ialah mereka yang bila disebut nama Allah[2] gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal." [al-Anfal:2]


Ingatkah kita, bila kali terakhir kita belajar al-Quran? Masa sekolah rendah ye? Bersyukurlah kita kerana dikurniakan ibu bapa yang prihatin tentang pembelajaran al-Quran. Namun, adakah cukup selama beberapa tahun saja diperuntukkan waktu untuk membaca kitab panduan seumur hidup kita di dunia dan akhirat? Sedangkan kita berusaha bersungguh-sungguh untuk meraih kejayaan dunia, dari peringkat sijil, diploma, ijazah, master, phD. Tapi, pendidikan al-Quran kita cuma setaraf dengan kelulusan UPSR. Jangankan nak master, phD dalam mengaji al-Quran, sijil pun tak lepas. Betapa malangnya kita. Langsung tak seimbang! Bukankah Allah dah berfirman ;

"Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah Telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan." [al-Qasas : 77]

Analoginya, kalau kita membeli peralatan elektrik (contohnya tv), kita akan dibekalkan dengan buku panduan, supaya kita tahu cara menggunakan tv tersebut. Sekiranya sebelum ini kita tidak pernah mempunyai tv, kita pasti merujuk buku tersebut. Kalau kita tidak menggunakan buku panduan, kita akan tekan sembarangan dan tidak menggunakn tv dengan sepatutnya, tv akan cepat rosak. Seterusnya, barang yang rosak, tempatnya di tempat pembuangan sampah. Begitulah manusia. Buku panduan kita adalah al-Quran. Kalau kita tidak menggunakan dan menghayati serta mengamalkan apa yang diajar oleh Allah dalam al-Quran, kita akan ‘rosak’ dan akhirnya kita akan dihantar ke tempat pembuangan (neraka), nauzubillah..

Prihatinlah kita, bahawa zaman moden ini, semakin ramai yang tidak menghiraukan al-Quran. Sehingga Rasulullah juga prihatin dan diabadikan di dalam al-Quran :

Berkatalah Rasul: "Ya Tuhanku, Sesungguhnya kaumku menjadikan Al Quran itu sesuatu yang tidak diacuhkan.” [al-Furqan : 30]


Supaya lebih berbekas dan terkesan di hati semasa mengaji al-Quran, di sini nak kongsi ;

Cara-Cara Berinteraksi dengan Al-Quran

1) Merasakan al-Quran diturunkan untuk kita
- sebagaimana kita akan feeling membaca surat dari kekasih yang ditujukan untuk kita, begitu juga al-Quran. Rasakan setiap perintah dan ayat-ayat al-Quran ditujukan kepada kita, dari kekasih segala kekasih, yang Maha Agung, yang Maha Besar. Ketahuilah, sesungguhnya Allah cemburu kalau kita melebihkan cinta kita sesama manusia lebih daripada mencintai-Nya.

2) Membaca al-quran dengan hati
- kenapa kita boleh feeling membaca buku-buku novel cinta? Sebab hati kita menyertai dan kita berusaha untuk memahami dan berada dalam kondisi cerita tersebut. Al-Quran bukan sekadar dibaca di mulut dan akal, seperti membaca buku chemistry, biology dll, tapi lebih dari sekadar membaca sebuah novel cinta.

As-Syahid Sayyid Quttub menceritakan dalam muqaddimah Fil-Zilalnya, "Hidup dalam naungan Al-Quran adalah ni’mat. Ni’mat yang hanya diketahui oleh siapa yang telah merasakannya. Ni’mat yang akan mengangkat umur, memberkahi dan menyucikannya."

3) Mengetahui sejarah serta sebab-sebab turunnya ayat (asbabunnuzul)
- setiap ayat yang turun, ada sebab dan peristiwa yang menyebabkan Allah menurunkannya kepada Rasulullah. Cubalah kaji dan fahami setiap kisah yang menyebabkan turunnya ayat-ayat tersebut, supaya lebih berbekas di hati dan kehidupan kita.

4) Tahu dan faham Bahasa Arab
- ramai antara kita yang beranggapan bahawa b.Arab merupakan bahasa asing. Kenapa kita menganggap BA bahasa asing? Analoginya, kalau kita membeli televisyen, buku panduan yang akan diberikan kepada kita, mestilah dalam bahasa yang kita faham. Begitulah al-Quran, bagaimanapun, kita kena belajar dan mendalami BA kerana ia bahasa al-Quran, bahasa buku panduan hidup kita. Bagaimana kita nak faham al-Quran yang mempunyai perbendaharaan kata dan tatabahasa yang kaya dan indah, kalau tak tahu BA? Sedangkan di syurga nanti, kita akan berikterakasi juga dalam BA. Marilah sama-sama kita belajar BA =)

5) Jadilah seorang Daie
- al-Quran diturunkan untuk membentuk kita menjadi seorang anak, isteri, menantu, ibu dll. Kita perlu membaca, memahami, mengaplikasikan dalam hidup dan menyampaikannya kepda orang lain. Itulah tugas seorang daie, bermula dari menjadi seorang anak, isteri, ibu, dll, tugas ini tak kan pernah hilang dan sentiasa menjadi tanggungjawab kita, memakmurkan alam, amar makruf nahi munkar.

Hidup dalam naungan Al-Quran berarti berinteraksi dengannya baik secara tilawah (membaca), tadabbur (memahami), hifzh (menghafalkan), tanfiidzh (mengamalkan), ta’liim (mengajarkan) dan tahkiim (menjadikannya sebagai pedoman dan rujukan hukum).

Rasulullah saw bersabda, "Sebaik-baiknya kamu adalah orang yang mempelajari Al-Quran dan yang mengajarkannya"
_______________________________________________________________________

[1] maksudnya: orang yang sempurna imannya.
[2] dimaksud dengan disebut nama Allah ialah: menyebut sifat-sifat yang mengagungkan dan memuliakannya.

3 comments:

  1. salam..
    btol pe yg shasha ckp kat atas tu.. klu kite compare penggunaan alQURAN zaman shbt dgn skrg ni jauh bezanye.. zmn generasi shbt dulu,al-Quran tu sgt nampak efeknye dlm khdpn dorg..knp ye?? sbb generasi shbt tidak membaca al-Quran sekadar untuk memenuhi kewajiban je, or sbg sumber hiburan time tu,bukan juga utk menambah ilmu utk berlipu lara..tapi dorg bc Quran utk mencari petunjuk n cara hidup yg spptnya diamalkan..dorg sami'na waato'na ( dgr n trus taat) ..bukan mcm kite skrg,bc Quran sbb nk memenuhi target daie, or sbg nak tambah ilmu.. bace byk2 tapi xde kesan pd diri.. sbb kite x anggap yg Al-Quran tu adlh utk kite..segale perintah and larangan tu ditujukan kpd kite..

    ReplyDelete
  2. bagus sgt shasha tulis...bleh bwat bahan usrah mggu nie...thanks sha2 share ilmu...:)

    ReplyDelete
  3. hmm..utk ingatan kita..lbeh2 lg kpd diri sndiri yg slalu lupa n lalai..10s kpd sahabat2 yg slalu bersama ku, dlm susah senang..uhibbukifillah!

    ReplyDelete