Thursday, May 21, 2009

JAULAH SUMATERA BARAT..

Alhamdulillah..

Jazakillah diucapkan kepada adik-adik dan akhwat padang yang dah ikut serta dalam daurah + jaulah minggu lepas. Segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah swt yang telah memberi kita kelapangan waktu dan kekuatan untuk menjayakan daurah 3 hari tersebut.


Jazakillahhu khairan katheera diucapkan kepada 3 orang akhwat dari Malaysia yang sanggup turun Padang untuk membantu kami. Hanya Allah yang boleh membalas segala jasa dan pengorbanan kalian.


Hari pertama daurah dimulai dengan sesi taaruf. Ramai sisters yang tak boleh join sebab hari jumaat masih sibuk dengan kelas. Alhamdulillah, walaupun tak ramai yang join, program kita berjalan dengan lancar.. Jazakillah untuk sis Aqilah dan housemates yang telah menyediakan tempat dan santapan yang enak lagi menyelerakan ;) Terima kasih daun keladi ye..;)


Alhamduillah, kita sempat mentadabburi ayat surah an-Nur : 34 - 42..

Sungguh beruntungnya orang yang mendapat cahaya (petunjuk) daripada Allah swt. Yang cahaya-Nya diumpamakan seperti sebuah lubang yang tidak tembus, yang didalam lubang itu ada pelita besar didalam tabung kaca yang dinyalakan dengan minyak zaitun (yang minyaknya hampir-hampir menerangi walaupun tidak disentuh api). Dan merugilah orang yang tidak diberi cahaya (petunjuk) dari Allah. Keadaan mereka seperti gelap gelita di lautan yang dalam, yang diliputi gelombang demi gelombang, di atasnya ada lagi awan gelap. Betapa kegelapan menyelimuti mereka, nauzubillah. Begitulah Allah mengumpamakan orang yang mendapat cahaya (petunjuk) dengan orang yang tidak mendapat cahaya (petunjuk).


Haa, hari yang ditunggu-tunggu..hari sabtu..jaulah~

Sesuai dengan sabda Rasulullah.. 3 cara untuk mengenali sahabat, ialah dengan :

1) makan bersama

2) bermalam bersama

3) berjaulah bersama



Jaulah kita kali ini ialah ke Air Terjun Malibou Anai, Bukit Tinggi dan Danau Singakarak. Marilah kita sama-sama mentadabburi surah ar-Rahman (ayat 1-29) yang kaya dengan ayat yang berkaitan penciptaan alam ini.



Alhamdulillah, banyak aktiviti yang dah dijalankan sepanjang perjalanan kami ke tempat-tempat tersebut. bermula dengan menghayati surah al-Ankabut. kami diminta untuk bisa melewati tali-tali yang diikat di sebatang pokok yang diandaikan sebagai sarang labah-labah.

"Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti laba-laba yang membuat rumah. dan Sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah kalau mereka Mengetahui". (al-Ankabut : 41)

Seterusnya permainan yang menduga tahap mana kita dapat mengenal kawan dengan hanya menghidu bau mereka. Amat mencabar jugak la. Dengan bau-bau badan yang 'best'(sebab baru lepas mandi air terjun) dan dah berpeluh kembali bila kena berlari-lari anak mencari adik dan kakak naqibah. Alhamdulillah hampir semua dapat meneka dengan betul. Syabas sis! Dan permainan terakhir, kena tutup mata jugak, main keretapi buta. Moralnya kita kena ikut segala arahan dari ketua selagi mana tidak bercanggah dengan Islam dan menjadi kewajiban kita untuk menegur sekiranya ketua tersilap.

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Bukit Tinggi. sisters diberi kesempatan untuk membeli belah dan bergambar (bagi yang xde keje nk buat) sambil melihat keindahan pekan Bukit Tinggi yang di kelilingi Gunung Merapi dan Gunung Singgalang ciptaan Allah.


Seterusnya, menuju ke destinasi terakhir iaitu ke Danau Singkarak. Subhanallah, cantik sangat danau/tasik ni. Begitu luas, berada di antara gunung dan bukit-bukit disekeliling yang diliputi awan. Singgah kejap je sebab dah lewat, dah dekat Maghrib. Tak sempat tunggu matahari terbenam. Lebih kurang jam 6 ptg, kami bertolak balik. Alhamdulillah sampai di Padang pukul 9 lebih.. Sayang sis sume..Semoga diberkati Allah dan mencapai matlamat daurah+jaulah kita kali ini. Semoga ukhwah Islamiah yang terjalin ini akan lebih kukuh dan erat dan semoga berkekalan dunia wa akhirat, amiin.. Ukhwahfillah abadan abada!

No comments:

Post a Comment